Σχολικές εκδηλώσεις – Δραστηριότητες του σχολείου

Οι σχολικές γιορτές (εθνικές, θρησκευτικές ή άλλου τύπου π.χ. τελετής λήξης του σχολικού έτους) και δραστηριότητες, όπως επίσης και οι εκπαιδευτικές επισκέψεις αποτελούν σημαντικό μέρος της σχολικής ζωής και συμβάλλουν στην αποτελεσματικότητα του σχολικού έργου. Γι΄αυτό οι μαθητές/τριες απουσιάζουν από αυτές μόνο αν υφίσταται σοβαρός λόγος, ενώ σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις η συμμετοχή τους καθίσταται αναγκαία για την πραγμάτωσή τους. Επιπρόσθετα, η συμπεριφορά και οι υποχρεώσεις των μαθητών/τριών κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων αυτών είναι ανάλογη με αυτήν του υπόλοιπου σχολικού προγράμματος.

Αναφορικά με τις εκπαιδευτικές επισκέψεις τηρείται το σύνηθες σχολικό ωράριο το οποίο θα αναπροσαρμοστεί, αν χρειαστεί,  μόνο στην περίπτωση σχολικής εκδήλωσης ή εορτής. Σε αυτήν την περίπτωση αλλαγής του ωραρίου υπάρχει εκ των προτέρων έγκαιρη ενημέρωση των γονέων. Για παράδειγμα, στις εθνικές γιορτές ορίζεται η διάρκεια της γιορτής και δεν λειτουργεί το ολοήμερο.

Στο σχολείο υλοποιούνται επιπλέον δραστηριότητες που αφορούν και συνθέτουν το πλέγμα μέσα στο οποίο οι μαθητές/τριες μπορούν να εκτονώνουν την ενέργειά τους και να εκφράζονται ελεύθερα. Για παράδειγμα τέτοιες δραστηριότητες μπορεί να είναι:

  •  η έκδοση μαθητικών περιοδικών και εφημερίδων,
  •  η ανάπτυξη και η λειτουργία της σχολικής βιβλιοθήκης,
  • η εφαρμογή προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης,
  • η εφαρμογή προγραμμάτων  αγωγής υγείας (διατροφή, ΚΑΡΠΑ κτλ.)
  • η εφαρμογή προγραμμάτων  επαγγελματικού προσανατολισμού,
  • η εφαρμογή προγραμμάτων κυκλοφοριακής αγωγής,
  •  η ενασχόληση με την τοπική ιστορία και τον πολιτισμό,
  • η διαπολιτισμική αγωγή

Να επισημανθεί πως οι  ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι δραστηριότητες και γενικά οποιαδήποτε άλλα καινοτόμα σχολικά προγράμματα πρέπει να γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνες των ίδιων των μαθητών/τριών.

Αξίζει να σημειωθεί εδώ, η σημαντικότητα και το όφελος των προγραμμάτων συναισθηματικής και κοινωνικής εκπαίδευσης ή των στοχευμένων παρεμβάσεων που εφαρμόζονται σε τάξεις -εφόσον κριθεί αναγκαίο από την παιδαγωγική ομάδα-  για την τροποποίηση της συμπεριφοράς, με τη συμβολή και των ειδικών Ψυχικής Υγείας του σχολείου (ΕΔΥ). Υλοποιούνται σε περίπτωση που μαθητές/τριες παρουσιάζουν προβλήματα σοβαρά όπως χαμηλή αυτοεκτίμηση, κακή οπτική σχετικά με τη σχολική κοινότητα, άρνηση συμμετοχής στη μαθησιακή διαδικασία, μειωμένη συμμετοχή στις κοινωνικές δραστηριότητες και αυξημένες συγκρούσεις. Πιο συγκεκριμένα, τα παραπάνω προγράμματα που πραγματοποιούνται από τους/τις ειδικούς Ψυχικής Υγείας βοηθούν όσο γίνεται περισσότερο στην ολοκλήρωση του κάθε παιδιού και στην τελική εξέλιξή του. Οι εκπαιδευτικές και κοινωνικές παρεμβάσεις βοηθούν να υπερκεραστούν σε μεγάλο βαθμό προβλήματα συναισθηματικών διαταραχών, δύσκολης επικοινωνίας με συμμαθητές/τριες, με τους γονείς, αλλά και με τους εκπαιδευτικούς.