Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις

Ο Διευθυντής:

  • Συντελεί στη διαμόρφωση φιλικού κλίματος και δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων/διδασκουσών και των μαθητών/τριών.
  • Ευθύνεται από κοινού με τους/τις εκπαιδευτικούς για την τήρηση της πειθαρχίας στη σχολική μονάδα που διευθύνει.
  • Παρέχει ενημέρωση στον Σύλλογο Διδασκόντων σε θέματα που αφορούν την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και αποφάσεις της λειτουργία της σχολικής μονάδας και την υλοποίηση των προγραμμάτων εκπαίδευσης, συντονίζοντας το εκπαιδευτικό έργο, σε συνεργασία με τα συναρμόδια στελέχη της εκπαίδευσης (Δ/ντής εκπ/σης- Συντονιστές/στριες  εκπαιδευτικού έργου, ΚΕΔΑΣΥ).
  • Επιμελείται την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων/εργαλείων που αξιοποιούνται στην παιδαγωγική και διδακτική διαδικασία. Μεριμνά για τη σωστή τους χρήση, τη λειτουργικότητα και την αποκατάσταση ζημιών ή την αντικατάστασή τους σε περιπτώσεις μεγάλης φθοράς.
  • Ευθύνεται από κοινού με τους/τις εκπαιδευτικούς να προστατεύει την υγεία και την ασφάλεια των μαθητών/τριών εξασφαλίζοντας την καθαριότητα του σχολικού περιβάλλοντος και την απομάκρυνση επικίνδυνων αντικειμένων.
  • Συμβουλεύει τους/τις εκπαιδευτικούς και απευθύνει συστάσεις σε κλίμα συναδελφικής αλληλεγγύης, όποτε είναι απαραίτητο.

Οι εκπαιδευτικοί :

  • Έχουν ρόλο συμβουλευτικό και υποστηρικτικό απέναντι στους/στις μαθητές/ τριες προσφέροντάς τους ηθική , κοινωνική και διανοητική παιδεία.
  • Σχεδιάζουν και οργανώνουν καθημερινά τη διδασκαλία τους.
  • Στηρίζουν και διαμορφώνουν τη διδασκαλία τους γύρω από τις ανάγκες των μαθητών/τριών και επιμένουν μέχρι η διδακτική ύλη να γίνει κατανοητή από όλους.
  • Χρησιμοποιούν εναλλακτικές μεθόδους διδασκαλίας, ώστε η μαθησιακή διαδικασία να γίνεται ευχάριστη και κατανοητή από τους/τις μαθητές/τριες.
  • Σέβονται την προσωπικότητα των μαθητών/τριών και συνεργάζονται μαζί τους μέσω του διαλόγου, προάγοντας τη δημοκρατική συμπεριφορά.
  • Ενθαρρύνουν τους/τις μαθητές/τριες για την ενεργό συμμετοχή τους και δημιουργούν ένα ήρεμο και θετικό κλίμα .
  • Ενημερώνουν για τους κανόνες της τάξης και γενικότερα του σχολείου.
  • Συνεργάζονται με την ψυχολόγο και την κοινωνική λειτουργό του σχολείου και συζητούν για τυχόν διδακτικά προβλήματα και προβλήματα συμπεριφοράς που έχουν διαπιστωθεί στους/στις μαθητές/τριες.
  • Προωθούν τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών/τριών και την ανάπτυξη μιας υγιούς σχέσης ανάμεσά του.
  • Χρησιμοποιούν την επιβράβευση ως μέθοδο αξιολόγησης δίνοντας στους/στις μαθητές/τριες το κίνητρο να συνεχίζουν να προσπαθούν.
  • Όλοι οι εκπαιδευτικοί και ο Διευθυντής συνεργάζονται μεταξύ τους για την ορθή λειτουργία της σχολικής μονάδας.
  • Ενημερώνονται από την διευθύντρια για τη νομοθεσία, τις εγκυκλίους, τις οδηγίες και ακολουθούν τις συμβουλές της.
  • Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης απουσίας από το σχολείο, ενημερώνουν άμεσα την διευθύντρια.
  • Ενημερώνουν τους γονείς για την πρόοδο των μαθητών/τριών ή για τυχόν προβλήματα συμπεριφοράς και επιδιώκουν μια καλή και αρμονική συνεργασία μαζί τους.
  • Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/τριών και λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και τη συμπεριφορά τους.
  • Αναλαμβάνουν την ευθύνη και την επιτήρηση της τάξης τους, αλλά και των κοινόχρηστων χώρων του σχολείου όταν εφημερεύουν.
  • Εισέρχονται μαζί με τους/τις μαθητές/ριες στην τάξη και εξέρχονται μετά την αποχώρησή τους.
  • Ανατροφοδοτούν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους.

 Οι μαθητές/τριες:

  • Οι μαθητές/τριες οφείλουν να δείχνουν σεβασμό προς όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, να συμπεριφέρονται ευγενικά σε εκπαιδευτικούς και συμμαθητές/τριες, να ακολουθούν τους κανόνες της τάξης και να συμμετέχουν ενεργά στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Οι μαθητές/τριες πρέπει στο σχολείο να μπορούν να εκφράζουν ελεύθερα τη γνώμη και τα συναισθήματά τους.
  • Όταν αντιμετωπίζουν οποιοδήποτε πρόβλημα, να ζητούν τη βοήθεια των εκπαιδευτικών και της Διεύθυνσης του σχολείου προκειμένου να επιλυθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
  • Επίσης πρέπει να νιώθουν ασφαλείς καθώς και σίγουροι ότι κανένας/μία δε θα τους αδικήσει λόγω εμφάνισης, χρώματος δέρματος, ηλικίας, καταγωγής, θρησκεύματος κ.ά.
  • Οποιαδήποτε μορφή βίας πρέπει να αποφεύγεται (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική). Οι μαθητές/τριες πρέπει να λύνουν διαφωνίες που μπορεί να προκύψουν μέσω του διαλόγου κι αν χρειαστεί να απευθυνθούν στον/στην εφημερεύοντα /ουσα εκπαιδευτικό ή στον/στην εκπαιδευτικό της τάξης.
  • Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Σχολείου ακολουθούν πάντα τους/τις συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.
  • Ακόμα, οφείλουν να φροντίζουν τους χώρους του σχολείου ώστε να διατηρούνται καθαροί, να πετούν τα σκουπίδια τους στους κάδους καθώς και όσα ανακυκλώνονται στους ειδικούς κάδους ανακύκλωσης. Επίσης, να προσέχουν τις εγκαταστάσεις και την υλική περιουσία του σχολείου.
  • Να προσέχουν τα σχολικά τους βιβλία και να έχουν καθημερινά μαζί τους όσα χρειάζονται για το πρόγραμμά τους.
  • Σε περίπτωση που χρειαστεί να επικοινωνήσουν με την οικογένειά τους να χρησιμοποιούν τα τηλέφωνα του σχολείου, πάντα με την άδεια των εκπαιδευτικών.
  • Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, να ακολουθούν τους κανόνες (να τηρούν τη σειρά στο κυλικείο δίνοντας προτεραιότητα στους μικρότερους μαθητές, να μην τρέχουν στις σκάλες, να παραμένουν στην αυλή που κάνει διάλειμμα η τάξη τους κ.λπ.).
  • Όταν χτυπήσει το κουδούνι για το σχόλασμα να αποχωρούν πάντα με τη συνοδεία του/της δασκάλου/λας τους.
  • Οι μαθητές οφείλουν να τηρούν τους κανόνες υγιεινής

Γονείς και κηδεμόνες

  • Μεριμνούν στη συνέπεια του παιδιού τους ως προς την έγκαιρη και ανελλιπή προσέλευσή του στο Σχολείο.
  • Ενημερώνουν έγκαιρα τον/την εκπαιδευτικό της τάξης ή τον Διευθυντή του Σχολείου σε περίπτωση απουσίας του παιδιού από το Σχολείο.
  • Ευθύνονται για τη συνεχή παρακολούθηση της φοίτησης και της σχολικής επίδοσης του παιδιού.
  • Μελετούν λεπτομερώς και με μεγάλη προσοχή τις έντυπες ανακοινώσεις που φέρουν τα παιδιά στο σπίτι και τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έχουν σταλεί από τη Διεύθυνση του Σχολείου για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.
  • Συνεργάζονται τόσο σε προσωπικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο (μέσω του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων) με τη Διεύθυνση του Σχολείου και με τον Σύλλογο Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους/τις μαθητές/τριες.
  • Ενημερώνουν έγκαιρα, προσκομίζοντας τα απαραίτητα έγγραφα (εφόσον υπάρχουν), για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζει το παιδί, όπως θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, οικογενειακά ή κοινωνικά θέματα, που ενδεχομένως ασκήσουν επιρροή στη συμπεριφορά και τη σχολική επίδοση του παιδιού.
  • Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών έχουν την ευθύνη για την παρακολούθηση της φοίτησης και της επίδοσης των παιδιών τους.

Παιδαγωγικός έλεγχος

 Για την διαχείριση και τον παιδαγωγικό έλεγχο, οι εκπαιδευτικοί εξετάζουν κάθε περίπτωση ξεχωριστά, διασταυρώνουν το συμπεριφορικό προφίλ του μαθητή σε όλα τα μαθήματα (και σε αυτά των ειδικοτήτων), το οικογενειακό ιστορικό, συζητούν τα δεδομένα με τον διευθυντή της σχολικής μονάδας  και προχωρούν σε συντονισμένες ενέργειες, μιλώντας με τον/την μαθητή/τρια, καλώντας σε συνεργασία τον γονιό και κυρίως θέλοντας να πραγματοποιήσουν μια κοινωνική παρέμβαση και όχι μια επίπληξη. Στις περιπτώσεις που διαπιστώνεται οξύ πρόβλημα στο οικογενειακό περιβάλλον ενημερώνεται ο/η κοινωνικός/ή λειτουργός και ο/η ψυχολόγος που συμμετέχουν ενεργά στην αντιμετώπιση και  επίλυση του όποιου προβλήματος υπάρχει.

Η στρατηγική  προσέγγισης είναι να ανοίξει ένας ουσιαστικός και εποικοδομητικός διάλογος του σχολείου με τον/την μαθητή/τρια, και το οικογενειακό περιβάλλον του/της, ώστε να υπάρξει προβληματισμός, κυρίως βελτίωση και λύση.

Το όποιο θέμα προκύψει αντιμετωπίζεται στα πλαίσια του παιδαγωγικού  ελέγχου  με υπευθυνότητα, συστηματικότητα,  μεγάλη προσοχή και ευαισθησία από το σύνολο των διδασκόντων και την διευθύντρια της  μονάδας.

Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται. Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιούν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες και να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους ώστε να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του. Στα πλαίσια του παιδαγωγικού ελέγχου ο Διευθυντής συγκαλεί την παιδαγωγική ομάδα του τμήματος που φοιτά ο/η μαθητής/τρια ή φοιτούν οι μαθητές/τριες προκειμένου να σχεδιαστεί και να αποφασιστεί από κοινού η ανάλογη παρέμβαση για να αντιμετωπιστούν προβλήματα αποκλίνουσας συμπεριφοράς. Αν κριθεί απαραίτητο, στη συνέχεια,  μπορεί να ενημερωθεί το αρμόδιο στέλεχος εκπαίδευσης (ΣΕΕ, Προϊστάμενος εκπαιδευτικών Θεμάτων, ΚΕΔΑΣΥ ή άλλοι φορείς) με στόχο να συμβάλλουν στην καλύτερη  αντιμετώπιση του υπό συζήτηση θέματος. Πιο συγκεκριμένα, μπορεί να εφαρμοστεί κάποιο μέτρο από τα παρακάτω ή και περισσότερα συνδυαστικά, ανάλογα την περίσταση:

α. Παρατήρηση

Αρχικά γίνεται απλή παρατήρηση στον/στην μαθητή/τρια και προσπάθεια από τον/την εκπαιδευτικό να τον/την κάνει να κατανοήσει ότι η συμπεριφορά του/της είναι λανθασμένη και δεν θα πρέπει να επαναληφθεί.

β. Επίπληξη

Σε δεύτερο στάδιο, αν κρίνεται από τον/την εκπαιδευτικό ότι  είναι απαραίτητο, διατυπώνεται με εντονότερο και σαφή τρόπο, ότι η συμπεριφορά που έχει εκδηλώσει ο/η μαθητής/τρια είναι μη αποδεκτή βάσει των κανόνων λειτουργίας του σχολείου.

γ. Παραπομπή  στον Διευθυντή

Εάν κάποιος/α μαθητής/τρια επαναλαμβάνει την συμπεριφορά για την οποία του/της έχει γίνει παρατήρηση ή επίπληξη σε προγενέστερο χρόνο, τότε παραπέμπεται στον Διευθυντή του σχολείου για  να του/της επισημάνει τους κανόνες λειτουργίας του σχολείου  και να τον/την προβληματίσει, ώστε να βελτιωθεί.

δ. Ενημέρωση γονέων

Αν κριθεί αναγκαίο, καλούνται οι γονείς και ενημερώνονται για το πρόβλημα που υπάρχει, σε μια προσπάθεια να εντοπιστούν τα αίτια της αποκλίνουσας συμπεριφοράς  που παρουσιάζει ένας/μία μαθητής/τρια στο σχολείο, με σκοπό πάντα να μπορέσει να βοηθηθεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό, ώστε να την εξαλείψει.

ε. Ενημέρωση Συλλόγου Διδασκόντων

Η ενημέρωση του συλλόγου διδασκόντων για περιστατικά που χρήζουν παιδαγωγικού ελέγχου είναι συνεχής και συστηματική και γίνεται σε κάθε συνεδρίαση του συλλόγου. Οι εκπαιδευτικοί συζητούν, ανταλλάσσουν απόψεις και σχολιάζουν ο/η καθένας/μια τη δική του εμπειρία για κάθε περίπτωση  μαθητή/τριας. Εφόσον χρήζει παιδαγωγού ελέγχου, προσπαθούν να βρουν την καλύτερη δυνατή λύση και αποφασίζουν την κοινή πολιτική αντιμετώπισης.

ζ. Αλλαγή τμήματος

Η αλλαγή τμήματος είναι κάτι που γίνεται με μεγάλη προσοχή, προετοιμασία και συμμετοχή όλων των πλευρών που αφορά.

στ. Ενημέρωση Σχολικού Συμβουλίου

Αν κριθεί απαραίτητο ενημερώνεται και το σχολικό συμβούλιο για κάποιο συμβάν η ακραία αποκλίνουσα συμπεριφορά μαθητή/τριας.

Αρμόδια όργανα για την εφαρμογή των περιπτώσεων α, β, είναι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου,  για τις περιπτώσεις γ & δ, ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, για τις περιπτώσεις ε & στ, ο Διευθυντής του σχολείου και για την περίπτωση ζ,  ο Διευθυντής και ο σύλλογος διδασκόντων με τη συναίνεση του γονέα.

Στα πλαίσια της άσκησης του παιδαγωγικού ελέγχου σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται. Μεγάλη προσπάθεια των ενεργειών από πλευράς εκπαιδευτικών, επικεντρώνεται στην επικοινωνία των μαθητών/τριών προκειμένου να κατανοήσουν ότι η συμπεριφορά τους δεν συνάδει με τον εσωτερικό κανονισμό του σχολείου και να πειστούν ότι δεν πρέπει να την επαναλάβουν. Η στενή συνεργασία σχολείου γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη και η από κοινού προσπάθεια  επιτυγχάνει τα θετικά αποτελέσματα.