Συνεργασία σχολείου-Οικογένεια-Συλλόγου Γονέων Κηδεμόνων

Ο πατέρας και η μητέρα του μαθητή ή της μαθήτριας θεωρούνται οι φυσικοί τους κηδεμόνες. Εάν κατοικούν σε άλλη περιοχή, ορίζουν οι ίδιοι τον/την κηδεμόνα του μαθητή ή της μαθήτριας με έγγραφη δήλωση. Σε περίπτωση διαζευγμένων γονέων, κηδεμόνας του παιδιού ορίζεται ο/η γονέας που έχει την κηδεμονία με δικαστική απόφαση, την οποία οφείλει να προσκομίσει στο σχολείο. Σε περίπτωση που κάποιος από τους γονείς του μαθητή ή της μαθήτριας δεν έχει την κηδεμονία του πρέπει το Σχολείο να ενημερωθεί άμεσα.

 1. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου – οικογένειας

Είναι πολύ σημαντική η εποικοδομητική συνεργασία του σχολείου τόσο με την οικογένεια όσο και με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων. Μια θετική στάση γονέων/κηδεμόνων βοηθάει στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου αλλά και στο αίσθημα εμπιστοσύνης του παιδιού απέναντι στον/στην δάσκαλο/α και γενικότερα στο σχολείο. Οι γονείς/κηδεμόνες που αντιμετωπίζουν οποιοδήποτε πρόβλημα

απευθύνονται αρχικά στον/στην εκπαιδευτικό και αν δεν υπάρξει λύση στην διευθύντρια του σχολείου.

 2. Διαδικασία ενημέρωσης σχολείου – γονέων/κηδεμόνων

Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να ενημερώνονται τακτικά για την πρόοδο του παιδιού τους από τον/την εκπαιδευτικό της τάξης. Οι συναντήσεις στις οποίες οφείλουν να προσέρχονται οι γονείς/κηδεμόνες και οι οποίες προγραμματίζονται από τους εκπαιδευτικούς με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων είναι οι παρακάτω:

  • Η πρώτη συνάντηση με θέμα την σωστή λειτουργία του σχολείου, την ύλη της τάξης και τον τρόπο εργασίας εκπαιδευτικών-μαθητών/τριών καθορίζεται στην αρχή της σχολικής χρονιάς.
  • Κάθε εκπαιδευτικός ορίζει μία συγκεκριμένη μέρα και ώρα της εβδομάδας κατά την οποία μπορούν οι γονείς/κηδεμόνες να επικοινωνούν -τηλεφωνικά ή δια ζώσης κατόπιν συνεννόησης- μαζί του/της για θέματα που αφορούν το παιδί τους.
  • Αν υπάρξει οποιοδήποτε ζήτημα μπορεί να καθοριστεί μια έκτακτη συνάντηση ανάμεσα στον/στην εκπαιδευτικό και τους γονείς /κηδεμόνες.
  • Οι γονείς /κηδεμόνες ενημερώνονται ανά τρίμηνο με τον έλεγχο προόδου. Εντός δέκα ημερών από την λήξη του τριμήνου καθορίζεται μια συνάντηση για την πρόοδο των μαθητών.
  • Ενημερώνονται επίσης, στο τέλος της σχολικής χρονιάς με τον τίτλο προόδου-σπουδών.

Σε περιπτώσεις που λόγω έκτακτων συνθηκών ή μέτρων προστασίας από τη διάδοση ιών (κορωνοϊός) οδηγίες-εγκύκλιοι του Υπουργείου ορίζουν διαφορετικό τρόπο επικοινωνίας-ενημέρωσης, οι γονείς/κηδεμόνες εγκαίρως ενημερώνονται σχετικά.

Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν:

  • Να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους ώστε το σχολείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και βεβαιώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών εκδρομών, για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών θεαμάτων κ.λπ..
  • Να διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που μεταφέρουν οι μαθητές/μαθήτριες σε έντυπη μορφή αλλά και να παρακολουθούν το ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο και την ιστοσελίδα του σχολείου, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.
  • Να ενημερώνουν το σχολείο για θέματα που μπορεί να επηρεάζουν την επίδοση ή τη συμπεριφορά του μαθητή ή της μαθήτριας στο σχολείο.
  • Να ενημερώνουν το σχολείο έγκαιρα σε περίπτωση απουσίας μαθητή/μαθήτριας, όπως επίσης και το σχολείο να επικοινωνεί με την οικογένεια ιδιαίτερα σε περίπτωση μακρόχρονης ή επαναλαμβανόμενης απουσίας. Το τηλέφωνο του σχολείου (2893031217) είναι διαθέσιμο για οποιαδήποτε ενημέρωση.
  • Να ενημερώνουν το σχολείο σε περίπτωση που κάποιος από τους γονείς του μαθητή/μαθήτριας δεν έχει την κηδεμονία του.
  • Να συμπληρώσουν και να υπογράψουν μια υπεύθυνη δήλωση (άρθρο 8 Ν. 1599/1986) για τον λόγο αποχώρησης του παιδιού και να την παραδώσουν στον/στην εκπαιδευτικό της τάξης σε περίπτωση που μαθητής ή μαθήτρια χρειαστεί να αποχωρήσει από το σχολείο εντός του σχολικού ωραρίου.
  • Να εισέρχονται στον σχολικό χώρο μόνο κατά τις προβλεπόμενες ημέρες συναντήσεων με τους/τις εκπαιδευτικούς.
  • Να έχουν εξουσιοδοτήσει πρόσωπα τα οποία θα είναι διαθέσιμα σε έκτακτες περιπτώσεις.
  • Να συμπεριφέρονται προς όλους/όλες τους/τις εκπαιδευτικούς με τη δέουσα ευγένεια, σοβαρότητα, ευπρέπεια και σεβασμό  που επιβάλλει  το λειτούργημά τους  και ο  χώρος του σχολείου. Είναι σημαντικό να μην παραβλέπεται ότι η εμπιστοσύνη του μαθητή ή της μαθήτριας στο σχολείο ενισχύεται και από τη θετική στάση των γονέων προς το σχολείο και τους/τις εκπαιδευτικούς.
  • Ψηφιακά εργαλεία:
    • Ψηφιακή Βεβαίωση Φοίτησης: Οι γονείς/κηδεμόνες μπορούν να εκδώσουν Ψηφιακή Βεβαίωση Φοίτησης των μαθητών/τριών μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης. (https://www.gov.gr/ipiresies/ekpaideuse/eggraphe-se-skholeio/attending-school).
    • Ψηφιακή Ενημέρωση Γονέων μέσω “e-Parents”: Η εφαρμογή “e-Parents” (https://eschools.minedu.gov.gr/) επιτρέπει στους γονείς να ενημερώνονται για τις απουσίες και τις βαθμολογίες των μαθητών, καθώς και για τις ανακοινώσεις του σχολείου. Πρόκειται για μια ηλεκτρονική πλατφόρμα που βελτιώνει την επικοινωνία σχολείου και γονέων.

    Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να νουθετεί, να επιπλήττει ή να τιμωρεί ΚΑΝΕΝΑ ΠΑΙΔΙ στον χώρο του σχολείου. Όταν υπάρχει οποιοδήποτε πρόβλημα, οι γονείς/κηδεμόνες πρέπει να το συζητήσουν πρώτα με τους/τις υπεύθυνους/ες εκπαιδευτικούς της τάξης του παιδιού τους και του/της μαθητή/μαθήτριας που δημιουργεί το πρόβλημα και στη συνέχεια —αν αυτό δεν επιλυθεί— με τον Διευθυντή.

 3. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων είναι ένας πολύ σημαντικός θεσμός για την εύρυθμη λειτουργία κάθε σχολικής κοινότητας. Αποτελεί τη συλλογική έκφραση της άποψης των Γονέων και Κηδεμόνων των μαθητών και μαθητριών, για αυτό οι γονείς καλούνται να πλαισιώνουν τον Σύλλογο και να συμβάλλουν προσωπικά με τη συμμετοχή τους σε αυτόν.

4. Σχολικό συμβούλιο

Σε κάθε σχολική μονάδα της δημόσιας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης λειτουργεί επταμελές Σχολικό Συμβούλιο, το οποίο συγκροτείται με απόφαση του Διευθυντή ή του Προϊσταμένου της σχολικής μονάδας και αποτελείται από:

  1. Τον/την Διευθυντή/ντρια ή Προϊστάμενο/η της σχολική μονάδας, ο/η οποίος/α είναι Πρόεδρος του Σχολικού Συμβουλίου. Ο/η Διευθυντής/ ντρια αναπληρώνεται από τον/την Υποδιευθυντή/ντρια της σχολικής μονάδας και, σε περίπτωση που δεν υπάρχει Υποδιευθυντής/ντρια, από εκπαιδευτικό της σχολικής μονάδας που διαθέτει, κατά προτίμηση, δώδεκα (12) τουλάχιστον έτη προϋπηρεσίας. Ο/η εκπαιδευτικός που αναπληρώνει τον/την Διευθυντή/ντρια ή τον/την Προϊστάμενο/η καθορίζεται με απόφαση του/της Διευθυντή/ντριας ή Προϊσταμένου/ης της σχολικής μονάδας.
  2. Δύο (2) εκπροσώπους του οικείου Δήμου, οι οποίοι ορίζονται από το Δημοτικό Συμβούλιο. Ο ένας/η μία εκ των δύο αυτών εκπροσώπων είναι αιρετός /ή εκπρόσωπος του Δήμου, ο/η οποίος/α είναι Αντιπρόεδρος του Σχολικού Συμβουλίου. Ο/η έτερος/η εκπρόσωπος είναι υπάλληλος της Διεύθυνσης ή του Τμήματος Παιδείας του οικείου Δήμου.
  3. Τρεις (3) εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας με τους νόμιμους αναπληρωτές τους. Οι ως άνω εκπαιδευτικοί και αναπληρωτές/τριές τους ορίζονται κατά πλειοψηφία από τον Σύλλογο Διδασκόντων της σχολικής μονάδας.
  4. Έναν (1) εκλεγμένο εκπρόσωπο του Συλλόγου Γονέων, με τον/την νόμιμο/η αναπληρωτή/τριά του, οι οποίοι προτείνονται κατά πλειοψηφία από το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων.

Το Σχολικό Συμβούλιο συνεδριάζει νόμιμα με όσα μέλη του είναι παρόντα. Συνεδριάζει υποχρεωτικά τουλάχιστον μια φορά ανά δύο (2) μήνες και εκτάκτως, όποτε κρίνεται απαραίτητο από τον/την Διευθυντή/ντρια της σχολικής μονάδας και έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:

  • Εισηγείται στον/στην Διευθυντή/ντρια ή στον/στην Προϊστάμενο/η και στον
    Σύλλογο Διδασκόντων σχέδια δράσης της σχολικής μονάδας που αφορούν
    ενδεικτικώς στην οργάνωση και λειτουργία της, στην υποστήριξη του
    εκπαιδευτικού έργου, στις συνθήκες υγιεινής, στην επικοινωνία μεταξύ των
    εκπαιδευτικών, των μαθητών/τριών και τον γονέων/κηδεμόνων τους, καθώς
    και κάθε άλλο θέμα αναφορικά με την ταυτότητα και τον προσανατολισμό της
    σχολικής μονάδας.
  • Εισηγείται στον/στην Διευθυντή/ντρια ή στον/στην Προϊστάμενο/η και στον
    Σύλλογο Διδασκόντων συγκεκριμένο σχέδιο αντιμετώπισης των κρίσεων που
    εμφανίζονται εντός της σχολικής μονάδας και τους υποστηρίζουν κατά την
    υλοποίησή του.
  • Λειτουργεί συλλογικά και προτείνει παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων
    που αφορούν στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της διαδικασίας της
    σίτισης, στην ασφάλεια και την πρόληψη ατυχημάτων στον σχολικό χώρο
    καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής.
  • Συμβάλλει στον προγραμματισμό και τη διοργάνωση εκπαιδευτικών
    επισκέψεων, εκδρομών και εκδηλώσεων κάθε είδους και συνεργάζεται με
    φορείς της τοπικής κοινωνίας για την υλοποίησή τους.
  • Συνεργάζεται με τον Σύλλογο Γονέων της σχολικής μονάδας και με τους
    εκπροσώπους του Δήμου στη σχολική επιτροπή ιδίως στα θέματα που
    σχετίζονται με την υλικοτεχνική υποδομή της σχολικής μονάδας, τη
    χρηματοδότηση αυτής από άλλες πηγές, πλην της τακτικής κρατικής
    επιχορήγησης, καθώς και τη διοργάνωση και τον συντονισμό δραστηριοτήτων
    κάθε είδους στην τοπική κοινωνία.
  •  Συνεργάζεται με τον Σύλλογο Γονέων, τον Δήμο, τους εκπροσώπους
    αποφοίτων της σχολικής μονάδας, εφόσον υπάρχει σύλλογος αποφοίτων, όσο
    αφορά στα θέματα που σχετίζονται με την προσφορά της σχολικής μονάδας
    στην τοπική κοινωνία.

 5. Η σημασία της σύμπραξης όλων

Είναι πολύ σημαντική η σύμπραξη μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών, Διευθυντή, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων για ένα ανοιχτό, συνεργατικό και δημοκρατικό σχολείο.

Βασικός κανόνας για τη σωστή συνεργασία όλων των φορέων είναι ο σεβασμός της προσωπικότητας, της ελευθερίας της γνώμης, η ευπρέπεια στη συμπεριφορά, η εμφάνιση, ο σεβασμός των κανόνων λειτουργίας του σχολείου και του σχολικού χώρου.