Το σχολείο είναι ο χώρος που οι μαθητές ζουν πολλές ώρες, μαθαίνουν, σκέφτονται, δημιουργούν, παίζουν, κάνουν φιλίες, διαμορφώνουν χαρακτήρα, στάσεις και αξίες ζωής. Για να υλοποιηθεί αποτελεσματικά το πολυδιάστατο έργο του σχολείου είναι απαραίτητη προϋπόθεση η ύπαρξη κανόνων. Κοινός στόχος των κανόνων είναι ο σεβασμός τόσο όλων όσοι βρίσκονται σε αυτό, αλλά και του ίδιου του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του σχολείου, στις υποδομές, στον εξοπλισμό αλλά και στο φυσικό περιβάλλον του σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος όπου παραμένουν και εργάζονται μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικοί πολλές ώρες. Φροντίδα όλων να διατηρούνται οι χώροι καθαροί.
Ένας από τους στόχους του σχολείου είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους/στις μαθητές/ τριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαρά και συντηρημένα κτίρια -αίθουσες, εργαστήρια, παραρτήματα, ο αύλειος χώρος διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί η ψυχή του/τις μαθητή/τριας. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και οδηγούν στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας. Στις περιπτώσεις εκείνες, όπου αποδεδειγμένα η φθορά/καταστροφή, μερική ή ολική, σχολικών κτιρίων, χώρων και παραρτημάτων αυτών, καθώς και υλικοτεχνικής υποδομής και εξοπλισμού εντός αυτών, αποδίδεται σε συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια, ο/η τελευταίος/α ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον γονέα/κηδεμόνα του/της ή τον/την ίδιο/ίδια, αν είναι ενήλικος/η. Συγκεκριμένα, η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας καλεί τον ίδιο τον γονέα/κηδεμόνα/ασκούντα την επιμέλεια στον οποίο αποδεδειγμένα αποδίδεται η ζημία και του ζητάει να την αποκαταστήσει, μέσα σε προθεσμία πέντε (5) ημερών. Στην περίπτωση που δηλώσουν ότι δεν προτίθενται να αποκαταστήσουν τη ζημία,
τότε η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας το γνωστοποιεί στον οικείο Δήμο ή στη Σχολική Επιτροπή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 28 του ν. 5056/2023. Ο Δήμος ή η Σχολική Επιτροπή οφείλει να ζητήσει και να λάβει τρεις (3) προσφορές για την αποκατάσταση της ζημίας και να διαλέξει την πιο οικονομική, συντάσσοντας προς τούτο σχετικό πρακτικό. Αφού ολοκληρωθούν οι εργασίες στη σχολική μονάδα, τότε ο οικείος Δήμος ή η Σχολική Επιτροπή που επιβαρύνθηκε με τη σχετική δαπάνη καλείται να αποστείλει το αποδεικτικό εξόφλησης είτε στον/στην ενήλικο/η μαθητή/τρια ή ή στους γονείς/κηδεμόνες του/ της. Τους καλεί εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών να καταβάλουν το ποσό σε συγκεκριμένο λογαριασμό του Δήμου ή της Σχολικής Επιτροπής και γνωστοποιώντας τους, ταυτόχρονα, ότι σε περίπτωση μη καταβολής του θα υπάρξει σχετική βεβαίωση οφειλής από την αρμόδια οικονομική υπηρεσία του Δήμου και είσπραξή της, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ν. 4978/2022. Σε περίπτωση άρνησης, η σχετική δαπάνη βεβαιώνεται και ακολουθεί η διαδικασία είσπραξής της.
Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών
Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια με ποικίλες συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι σχολικές μονάδες, ως
λειτουργικοί χώροι φιλοξενίας και δραστηριοποίησης ευάλωτης ομάδας του πληθυσμού, απαιτούν αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων αυτών.
Για την προστασία από σεισμούς και άλλα φυσικά φαινόμενα επικαιροποιείται κάθε χρόνο το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου ή άλλων φυσικών καταστροφών και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Ο Διευθυντής του σχολείου στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης, ενημερώνει τους/τις μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.
Διευκρινίζεται ότι οι μαθητές/μαθήτριες δεν αποχωρούν από το σχολείο μόνοι τους αλλά παραδίδονται στους γονείς/κηδεμόνες τους ή σε άλλα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για τον σκοπό αυτό.
Ενδεικτικό παράδειγμα:
Απόσπασμα από το Σχέδιο Αντιμετώπισης Κρίσεων του Σχολείου–Επισημάνσεις προς τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών
Το παρόν κείμενο αποτελεί προσάρτημα του Σχεδίου Αντιμετώπισης Κρίσεων του Σχολείου και περιλαμβάνει τις απαραίτητες επισημάνσεις και οδηγίες για την αποτελεσματικότερη προφύλαξη των μαθητών και του προσωπικού του σχολείου σε περίπτωση σεισμού ή πυρκαγιάς.
Σε περίπτωση σεισμού, πλημμύρας, πυρκαγιάς, φυσικής καταστροφής ή άλλης σοβαρής κατάστασης η οποία θα δημιουργηθεί κατά τις ώρες λειτουργίας του Σχολείου, οι μαθητές/τριες και το προσωπικό του Σχολείου θα ενεργήσουν συγκεκριμένα και μελετημένα, για να αντιμετωπισθεί η δύσκολη κατάσταση όσο πιο ανώδυνα γίνεται. Σε περίπτωση σεισμού και κατά την ώρα της δόνησης, μετά από εντολή του/της εκπαιδευτικού της τάξης, οι μαθητές/τριες μπαίνουν κάτω από τα θρανία και ο/η εκπαιδευτικός κάτω από την έδρα, για όση ώρα διαρκεί η σεισμική δόνηση.
1) Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες που βρίσκονται στον χώρο της βιβλιοθήκης, πολλαπλών χρήσεων, ΕΔΥ και Τμήματος Ένταξης, δηλαδή στον χώρο του ισογείου, βγαίνουν από την βορινή έξοδο (κεντρική είσοδος -έξοδος).
2) Οι μαθητές/τριες που βρίσκονται στον 1ο όροφο κατεβαίνουν από την ανατολική σκάλα (ροζ σκάλα) ταυτόχρονα με το ισόγειο με την εξής σειρά: Δ1, Γ2, Γ1, Β. Ταυτόχρονα βγαίνουν από τις αίθουσες της Πληροφορικής, των Αγγλικών και της Μουσικής του 1ου
ορόφου μαζί με το Δ1. Εξέρχονται από την πόρτα που οδηγεί στη νότια αυλή (του γηπέδου Μπάσκετ).
3) Οι μαθητές/τριες που βρίσκονται στον 2ο όροφο καθώς και τα τμήματα της Α τάξης του 1 ου ορόφου κατεβαίνουν από την βορινή σκάλα (πράσινη σκάλα) ταυτόχρονα με το ισόγειο με την εξής σειρά: Εργαστήριο Φυσικής, Αίθουσα Εικαστικών, Α2, Α1, ΣΤ2, ΣΤ1, Ε2, Ε1, Δ2. Αφού βγουν από τις αίθουσες της Μουσικής και των Αγγλικών του 1ου ορόφου ειδοποιούν το Α2. Εξέρχονται από την πόρτα που οδηγεί στη βορινή αυλή (κεντρική είσοδος-έξοδος).
4) Από την βορινή έξοδο (κεντρική είσοδος-έξοδος) βγαίνουν στον χώρο της αυλής οι μαθητές/τριες που βρίσκονται στον χώρο του ισογείου (βιβλιοθήκη, Τμήμα Ένταξης, ΕΔΥ, πολλαπλών), τα τμήματα Α1, Α2 και ο 2ος όροφος.
5) Από τη νότια έξοδο (του γηπέδου μπάσκετ) βγαίνει στον χώρο της αυλής ο 1ος όροφος.
6) Η συγκέντρωση των μαθητών/τριών γίνεται στην κεντρική είσοδο/έξοδο του αύλειου χώρου που βρίσκεται βορειοανατολικά του σχολικού κτιρίου. Δεύτερη εναλλακτική θέση συγκέντρωσης, έξω από τον αύλειο χώρο του Σχολείου, ο χώρος στάθμευσης των
οχημάτων.
Σας ενημερώνουμε πως το σχολείο έχει φροντίσει για τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια και προστασία των μαθητών κατά τη στιγμή του συμβάντος (σεισμού/πυρκαγιάς), την παροχή Α΄ Βοηθειών σε παιδιά που τυχόν τραυματιστούν, την ασφαλή εκκένωση του διδακτηρίου προς τους χώρους καταφυγής και την προστασία των μαθητών μέχρι την παραλαβή τους από τους γονείς/κηδεμόνες ή τη μεταφορά τους με τη βοήθεια συνοδών, σε άλλους χώρους καταφυγής (για την περίπτωση που ο προκαθορισμένος χώρος καταφυγής κριθεί ακατάλληλος).
Οι ενέργειες αυτές συμπεριλαμβάνονται στο Σχέδιο Αντιμετώπισης Κρίσεων το οποίο:
Έχει δομηθεί ακολουθώντας πιστά τις σχετικές οδηγίες του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ) καθώς και τις αντίστοιχες του Αρχηγείου Πυροσβεστικού Σώματος.
Περιλαμβάνει με λεπτομέρειες όλες τις ενδεικνυόμενες ενέργειες για τη διαφυγή από το εσωτερικό του κτιρίου μέχρι την έξοδο από αυτό καθώς και την προσέγγιση και παραμονή στους ασφαλείς χώρους καταφυγής.
Σας διαβεβαιώνουμε πως η εκπαίδευση επί των προβλεπόμενων διαδικασιών και η επιτυχής υλοποίησή τους αποτελεί βασική προτεραιότητα του σχολείου. Η εξοικείωση του διδακτικού προσωπικού και των μαθητών του σχολείου με τις διαδικασίες και τις ενέργειες πρόληψης και αντιμετώπισης εξασφαλίζεται με τη τακτική διεξαγωγή ασκήσεων ετοιμότητας.
Ωστόσο, για την αποτελεσματικότερη και ασφαλέστερη διαχείριση οποιασδήποτε κατάστασης είναι απαραίτητη η συντονισμένη δική σας δράση ως εξής:
- Σε περίπτωση κατάστασης κρίσης (σεισμός/ πυρκαγιά) μην επιχειρήσετε να επικοινωνήσετε τηλεφωνικώς με το σχολείο, διότι θα δυσχεράνετε την προσπάθεια επικοινωνίας του σχολείου με τις αρμόδιες υπηρεσίες για την αντιμετώπιση επειγουσών αναγκών (παροχή Α΄ βοηθειών, πυρόσβεση κ.λπ.).
- Προσεγγίστε στον σχολικό χώρο κατά το δυνατόν χωρίς αυτοκίνητο ή, αν αυτό δεν είναι εφικτό, σταθμεύστε όσο πιο μακριά από το σχολείο γίνεται και σε καμιά περίπτωση κοντά στην κεντρική είσοδο και προσεγγίστε με τα πόδια, ώστε να εξασφαλίζεται η ανεμπόδιστη διέλευση των οχημάτων (ασθενοφόρα, πυροσβεστικά οχήματα).
- Κατά την άφιξή σας στο σχολείο, αναζητήστε τους/τις υπεύθυνους/ες εκπαιδευτικούς που θα σας ενημερώσουν για τον χώρο καταφυγής και τη διαδικασία παραλαβής των παιδιών σας.
- Εισερχόμενοι στον σχολικό χώρο, κατευθυνθείτε αμέσως στο χώρο καταφυγής, κεντρική αυλή του σχολείου, όπου είναι συγκεντρωμένη η τάξη των παιδιών σας, τα οποία θα παραλάβετε μόνο αφού ενημερώσετε τον/την υπεύθυνο/η εκπαιδευτικό
και αφού βεβαιωθείτε πως αυτός/ή σημείωσε στη σχετική κατάσταση την αποχώρηση του παιδιού. Αν έχετε παιδιά σε περισσότερες της μίας τάξης, επαναλάβετε την ίδια διαδικασία.
- Αν παραλαμβάνετε παιδί άλλης οικογένειας, ακολουθήστε την ίδια διαδικασία όπως παραπάνω, δίνοντας στον/στην υπεύθυνο/η εκπαιδευτικό τα στοιχεία σας (ονοματεπώνυμο) καθώς και τηλέφωνο επικοινωνίας (κινητό & σταθερό).
- Αν η σωματική και ψυχολογική κατάσταση του παιδιού σας επιτρέπει την αποχώρηση, παρακαλούμε αποχωρήστε από το σχολικό χώρο, έτσι ώστε να αποφευχθεί ο συνωστισμός, να εξασφαλιστεί η αποτελεσματικότερη επίβλεψη των μαθητών και η υλοποίηση των σχετικών ενεργειών μετριασμού των αποτελεσμάτων και των συνεπειών του συμβάντος.
- Κανένας/μιά μαθητής/τρια δεν θα εγκαταλείψει τον σχολικό χώρο μόνος/η του/της, αν δεν έρθει κάποιος να τον/την παραλάβει. Σε περίπτωση προσωπικής αδυναμίας να παραλάβετε τα παιδιά σας, επικοινωνήστε με κάποιο άλλο μέλος της οικογένειάς σας ή με κάποιον άλλο γονέα στον οποίο θα αναθέσετε την παραλαβή του παιδιού. Τα παιδιά θα παραμείνουν ασφαλή στο χώρο καταφυγής ή σε άλλον καταλληλότερο χώρο, μέχρις ότου παραληφθούν από τους γονείς/κηδεμόνες ή άλλο πρόσωπο που θα ορισθεί.
- Το σχολείο δεσμεύεται πως θα καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την προστασία των μαθητών/τριών του. Για τον λόγο αυτό, σε περίπτωση κατάστασης κρίσης μην ενεργήσετε υπό το κράτος του πανικού. Φροντίστε οι ενέργειές σας να είναι ήρεμες και μεθοδικές.
Μέτρα προστασίας από τη διάδοση ιών
Μέτρα προστασίας από τη διάδοση ιών ΟΔΗΓΙΕΣ | ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ |
Αποφυγή του συνωστισμού και περιορισμός των επαφών μεταξύ παιδιών-γονέων-προσωπικού κατά την προσέλευση και αποχώρηση από το σχολείο | Όλα τα παιδιά θα πρέπει να έρχονται στο σχολείο κατά το διάστημα 8:00-8:15 και να παραμένουν στον ειδικό χώρο-προαύλιο που έχει οριστεί για την κάθε τάξη. Η αποχώρηση πραγματοποιείται ξεχωριστά για κάθε τάξη με τη συνοδεία του εκάστοτε εκπαιδευτικού, ξεκινώντας από τις μικρότερες τάξεις. Τελευταία αποχωρούν η Ε και ΣΤ τάξη. |
Μέριμνα για την αποφυγή δημιουργίας συνωστισμού στους διαδρόμους του σχολείου. | Τα παιδιά θα βγαίνουν διάλειμμα και θα επιστρέφουν στις αίθουσες συνοδεία του εκπαιδευτικού. |
Τήρηση απόστασης στη σειρά αναμονής στην τουαλέτα και κατά την είσοδο-έξοδο από την αίθουσα. | Έξω από τις τουαλέτες και έξω από τις αίθουσες διδασκαλίας θα υπάρχει ειδική σήμανση για να περιμένουν τα παιδιά σε απόσταση, αν χρειαστεί. |
Τα παιδιά ΔΕΝ πρέπει να φέρνουν μαζί τους παιχνίδια στο σχολείο (π.χ. μπάλες, κούκλες κλπ.). | Έχει ζητηθεί από τους γονείς των παιδιών να το πράξουν. |
Άλλα Θέματα
- Προσωπικά δεδομένα
Τηρείται απαρέγκλιτα η ισχύουσα νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (GDPR), επιβάλλεται η γραπτή συγκατάθεση των γονέων ως προς τη συλλογή, επεξεργασία και δημοσιοποίηση οπτικού υλικού των παιδιών τους.
- Εμβολιασμός μαθητών
Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.